28 آوریل 2022- به مدت هشت ماه در پایان جنگ جهانی دوم، نازی ها عرضه مواد غذایی به هلند را مسدود کردند و در نتیجه یک قحطی به نام زمستان گرسنگی هلندی ایجاد شد. تراژدی انسانی آزمایشی طبیعی ارائه کرد که بینش علمی شگفت انگیزی را ارائه داد. نوزادان متولد شده از زنانی که زمستان باردار بودند، ویژگی هایی را نشان می دادند که آنها را از برادران و خواهرانشان که در زمان فراوانی به دنیا آمده بودند، متفاوت می کرد. آنها تفاوت های بیولوژیکی مشخصی از جمله وزن بدن بالاتر، کلسترول بالاتر و نرخ بالاتر دیابت را نشان دادند. علاوه بر این، نسل بعدی متولد شده از این افراد نیز این ویژگی های متابولیک را نشان دادند.

اکنون، تیمی از دانشمندان در مرکز دیابت جاسلین با تحقیق بر روی موش‌ها نشان داده‌اند که فواید ورزش نیز ممکن است به نسل‌های بعدی منتقل شود. آنها کشف کردند که ورزش مادربزرگ تحمل گلوکز را در نوه های نر و ماده هنگامیکه پیر می شوند، حتی در غیاب هر گونه مداخله ورزشی برای فرزندان یا نوه ها، بهبود می بخشد. دانشمندان همچنین مشاهده کردند که ورزش مادربزرگ با کاهش توده ی چربی در نوه ها مرتبط است، صرف نظر از اینکه مادربزرگ ها رژیم غذایی سالم یا رژیم غذایی پرچرب داشته باشند. یافته های این تیم در مجله Molecular Metabolism منتشر شده است.

پرفسور لوری جی گودیر، محقق ارشد این مطالعه و استاد بخش فیزیولوژی و متابولیسم یکپارچه در مرکز دیابت جاسلین و همچنین دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: مواجهه با محیط می تواند از اوایل زندگی شروع شود و اکنون به خوبی ثابت شده است که سبک زندگی مادر می تواند محیط رحم را به گونه ای تغییر دهد که منجر به افزایش یا کاهش خطر انتقال بیماری به فرزندان شود. ما به این نتیجه رسیدیم که تمرینات ورزشی مادر بر سلامت متابولیکی نوه ها هنگامی که سنشان افزایش می یابد، تاثیر خیره کننده ای دارد. یافته های ما نشان داد که در یک مدل موش، ورزش در دوران بارداری ممکن است به پیشگیری از چاقی و دیابت نه تنها در فرزندان، بلکه در نوه ها نیز کمک کند.

برای بررسی اثرات رژیم غذایی و ورزش مادربزرگ بر نوه ها، گودیر و همکارانش به‌طور تصادفی موش‌های ماده ی شش هفته‌ای را در قفس‌هایی با یا بدون چرخ ورزشی قرار دادند. نیمی از هر گروه با رژیم های غذایی سالم تغذیه شدند، در حالی که نیمی از آنها با رژیم های غذایی پرچرب تغذیه شدند. این باعث ایجاد چهار وضعیت احتمالی برای مادربزرگ ها شد: فعال و تغذیه شده با غذای معمولی موشها، فعال و تغذیه شده با غذای پرچرب؛ کم تحرک و تغذیه شده با غذای معمولی، یا کم تحرک و تغذیه شده با غذای پرچرب.

هنگامی که اولین نسل از توله ها به دنیا آمدند و از شیر گرفته شدند، همه آنها بدون چرخ ورزش و با غذای معمولی موشها تغذیه و بزرگ شدند، سپس با ماده های کم تحرک و تغذیه شده از دودمان متفاوت جفت گیری کردند. نسل دوم نیز همه بدون چرخ ورزشی بزرگ شدند و با غذای معمولی تغذیه شدند. به عبارت دیگر، فقط مادربزرگ ها بر روی چرخ ورزش می کردند، و فرزندان یا نوادگان هرگز ورزش نکردند.

محققان پس از مطالعه بر روی نوه ها به مدت یک سال، مشاهده کردند که ورزش مادربزرگ با کاهش وزن بدن و افزایش تراکم استخوان در فرزندان پسر نسل دوم مستقل از رژیم غذایی مادربزرگ مرتبط است. موشهای مذکر و مونث نسل دوم از مادربزرگ‌های ورزش ‌کرده همچنین توده چربی کمتری داشتند.

هنگامی که محققان آزمایشات تحمل گلوکز را انجام دادند، دریافتند که تحمل گلوکز در موشهای مذکر و مونث نسل دوم از مادربزرگ های کم تحرک با افزایش سن، بدتر می شود. با این حال، نوادگان مادربزرگ‌های ورزش‌کرده، این کاهش وابسته به سن را در تحمل گلوکز نشان ندادند، زیرا سلامت متابولیک آنها به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با نوادگان مادربزرگ‌های کم‌تحرک بهتر بود. محققان همچنین دریافتند که رژیم غذایی مادربزرگ تاثیر کمی بر تحمل گلوکز نوادگان داشت.

دکتر آنا آلوز واگنر، نويسنده اول این مقاله و محقق فوق دکترا در آزمايشگاه پرفسور گودير، گفت: در حالی که در سال‌های اخیر شواهد فزاینده‌ای مبنی بر اینکه ورزش مادر می‌تواند سلامت متابولیک فرزندان نسل اول را بهبود بخشد، ارائه شده است، داده‌های کنونی ما نشان می‌دهد که ورزش مادر همچنین اثرات قوی مشابهی بر بهبود سلامت متابولیک نسل دوم- فرزندان ماده و نر بالغ از نسل اول- دارد. کار ما نشان می‌دهد که ورزش در دوران بارداری در موش‌ها می‌تواند ابزار مهمی برای بهبود سلامت متابولیک نسل‌های مختلف باشد و - اگر قابل ترجمه به انسان باشد - می‌تواند به کاهش چاقی و دیابت در سراسر جهان کمک کند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/grandmaternal-exercise-has-benefits-for-grand-offspring-researchers-find